Aptitens färger

En måltid är så mycket mer än bara intag av energi och näringsämnen. En måltid involverar smaker, lukter, konsistens och framförallt utseende! Det stämmer trots allt att vi ofta äter med ögonen, vare sig maten är hälsosam eller ej. Det fina med hälsosam mat är alla färger den bjuder på. Det är lätt att skapa en iögonfallande måltid fylld med olika färger, former och texturer bara med hjälp av grönsaker av olika sorter! Idag bestod dagens middag av en stor, helt vanlig grönsallad med mixad sallad, gurka, tomat och lite paprika. Till detta åt jag färsbiffar och vitlökssås gjord på kvarg. Bara att sätta tänderna i den krispiga salladen får smaklökarna att dansa på tungan, för fräschare än så blir det knappast! Ytterliagre en positiv sak med just grönsaker och sallader i sig är att de inte tillåter dig att äta för snabbt. Livsmedlena behöver sin tid för att bearbetas innan de kan sväljas och på så vis undviker man även att överäta för att man inte hinner känna att man blivit mätt. 
 

Heliga färskpotatis

När jag ändå är inne på ämnet sommarfavoriter tänkte jag passa på att hylla den svenska färskpotatisen! Helst ska den komma direkt från jorden hemma i mamma och pappas trädgård men i nuläget när potatisen inte växt till sig ännu och man befinner sig ett par mil därifrån så får man nöjja sig ed den köpta varianten på påse, även om den inte är svensk. Men god är den ändå! Färskpotatis ska helst kokas med färsk dill och serveras tillsammans med gräslök på något vis, då är den som allra godast enligt mig. Så kvällens middag fick bestå av kokt färskpotatis med en kall gräslökssås, stekta minichorizos och en stor grönsallad! Det var så gott att jag höll på att storkna efter kvällens löprunda och maten blev knappast mindre god av att den fick avnjutas på balkongen i solnedgången tillsammans med ett par tänd ljus. Det enda jag saknade var min kärlek, men honom får jag se igen om ett par dagar!
En annan variant är att ugnsbaka färskpotatisen aningen som klyftor, hela eller delade i halvor. Detta gjorde vi till helgens grillmiddag då jag vade att dela potatisen på mitten, krydda med salt och timjan och sedan tillaga dem i ugnen på 200-225 grader i ca 30-45 min beroende på temp, ugn och potatisens storlek. Vill man så kan man även drissla över lite olivolja för att få en extra fin yta på potatisen!
 
 
 

Sommarens kommande favorit

Grillsäsongen verkar vara här för att stanna och jag har redan hittat mig en riktig favorit. Grillade, grekiska nötfärsburgare med grillade portabellasvampar som bröd och fylld med krispiga grönsaker och kvargtzatziki. Det är så galet gott att jag skulle kunna äta det varenda dag framöver utan att tröttna! Det bästa med den 5 %iga nötfärsen är att den håller formen och blir saftig och god även utan tillsatser i form av olika bindemedel. Färsen till mina burgare kryddade jag med pressad vitlök, lite soya, oregano, timjan, salt och peppar. Det behöver inte vara svårt att lyckas med något gott till middag och även om detta är en dietvänlig måltid så kommer jag garanterat att fortsätta laga den även efter att kostschemat fullföljts! 
 
 
Visa fler inlägg