Ett stycke middagsbjudning

God kväll och trevlig start på veckan! Ni får ursäkta min frånvaro men helgen har bestått av födelsedagsfirande för svärföräldrarna och en gnutta flyttpackning inför kommande helgs inflytt i den nya lägenheten. Med allt detta på schemat så har jag inte varit så aktiv i mitt eget matlagande, förutom i fredags då jag hjälpte mina föräldrar att blanda ihop lite tillbehör till kvällens middagsbjudning då ugnsbakad lax stod på menyn. Till detta serverades en hederlig grönsallad som lyftes upp ett extra snäpp genom att addera honungsmelon, plus en somrig potatissallad som ni hittar receptet på här! Honungsmelonens sötma passar sådär alldeles ypperligt till laxens goda smak. Jag jorde även en annan variant på potatissalladen i en liten skål vid sidan av, där jag bytte ut schalottenlöken mot lite fräst purjolök tack vare att jag konstigt nog får huvudvärk av rå lök. En mycket underlig reaktion må jag säga! Även den varianten blev supergod, vilket tillsammans med att jag slapp huvudvärken gjorde kvällen lite extra bra.
 
 
 
 

Halloumisallad med rostade pumpafrön

När sommarens lata dagar drar fram och orken eller lusten till att laga mat inte är så påtaglig, då är en matig sallad ett ypperligt alternativ såväl till lunch som till middag! En sallad behöver verkligen inte bara bestå av grönsaker, utan kan gladerligen piffas till med kött, fisk, ost, ägg, frön eller annat som behagar! Själv fick jag ett sånt enormt sug efter halloumi, eller gnisselost som vi också brukar kalla den, att valet för vad som skulle stå på min meny häromdagen var given. Halloumisallad med rostade pumpafrön och ett vändstekt ägg med en sån där perfekt rinnig gula. Extremt gott, mycket enkelt och lagomt mättande! Pumpafröna torrostade jag bara lite snabbt i en teflonpanna innan jag strödde dem över salladen. 
Halloumi går precis lika bra att både steka och grilla, plus att om man vill lyxa till det ännu lite extra så kan man även panera dem med lite sesamfrön och steka/grilla i en skvätt olivolja. Personligen är jag inte så kinkig, för bara osten i sig är så otroligt god att man till och med kan äta den kall som den är direkt ur paketet!
 
 

Några kloka ord

Jag tänkte ägna några minuter åt att skriva ett par rader om hälsosam mat. 
Häromdagen satt jag i lunchrummet på jobbet när en arbetskamrat kom och frågade mig vad det var som luktade så gott ur min matlåda. "Tacopaj!"- svarade jag med munnen full av mat. Diskutionen fortsatte över på huruvida jag hade fullkorn i degen eller ej och det svarade jag att jag hade. Jag nämnde även att jag hade gjort lite andra ändringar från en traditionell paj så att den blivit lite mera hälsosam (om ni är nyfikna på receptet så hittar ni det här ). Reaktionen jag fick tillbaka då av min kollega var "Men det behöver väll knappast du? Du som är så liten.". Två meningar som fick min tankeverksamhet att sätta igång ordentligt. Är det verkligen så att många människor tror att man bara bör/ska/kan äta hälsosam mat när man har ett par kilon för mycket eller i samband med viktnedgång? Vart har tankarna om att äta hälsosamt för att kroppen ska må bra tagit vägen? 
Hälsosam mat behöver verkligen inte betyda att man ligger på energiunderskott för att man äter eller lagar den, snarare tvärt om. Den ger dig möjligheten att ge kroppen den näring som den behöver, utan att behöva riskera varken underskott eller överskott om detta nu inte är något man strävar efter. Genom att välja livsmedel och maträtter som innehåller mycket näring men lite energi (t ex. grönsaker, potatis, magert kött, fågel & fisk) så uppstår en rad olika fördelar, här är några av dem:
 
* maten mättar längre eftersom energisnål mat ofta innehåller mer fibrer, långsamma kolhydrater och protein. Bidrar även till att man blir mindre sugen mellan måltiderna.
* man kan äta större portioner och äta sig mätt utan att riskera allt för stora energiöverskott (energiöverskott leder i längden till viktökning).
* man slipper klumpmättnaden som ofta kan uppkomma av mindre nyttig mat.
* maten blir till större delen friare från konserveringsmedel, färgämnen och andra tillsatser som så ofta återfinns i processerade produkter.
* maten gör dig pigg, lad och redo för äventyr! 
 
Och framför allt, hälsosam mat behöver inte betyda att maten är varken tråkig eller smaklös! Snarare tvärs om! Många gånger är det i de naturliga livsmedelna som de finaste smakerna sitter. Livsmedel som dessutom ofta även har diverse hälsofördelar. Ta chili till exempel! Världens bästa krydda om ni frågar mig, det har ni säkerligen märkt i mina recept. Den bidrar inte bara med en hetta och intensitet, utan enligt forskning så bidrar den även till ökad ämnesomsättning och bättre aptitreglering. Helt naturligt. 
 
Jag vill dock även slå ett slag för att finna sin egen balans. Att äta hälsosamt behöver inte betyda att man ska äta sallad 7 dagar i veckan och aldrig ens röra en godispåse. I alla fall inte i mina ögon. I mina ögon handlar en hälsosam kosthållning om att finna den kombination som just du och din kropp mår som bäst av, oavsett om det innefattar en gräddig pastarätt någon gång då och då. Balans är nyckelordet, både när det kommer till intag, kombinationer och överväganden. Det jag dock vill slå ett slag för och påvisa här på bloggen genom många av mina recept och påhitt är att hälsosam mat och god mat går hand i hand, bara man är villig att prova! Även de mer näringsrika varianterna av diverse "vanlig Svensson-mat" kan i många fall smaka minst lika bra, om inte bättre, än de varianterna vi är vana vid och ofta ser som saker vi "unnar oss". Sen säger jag inte att det stämmer in på allt, speciellt eftersom smaken är som baken. Det som är det roliga är att det ofta inte behövs så stora förändningar för att omvandla "vanlig mat" till en mer hälsosam variant! Det kan handla om så simpla saker som att minska ner på stekfett, använda en köttfärs med lägre fetthalt, byta ut creme fraiche mot kvarg eller att omvärdera fördelningen av kolhydrater, fett och protein på en mattallrik.
Chilipotatissallad- genom att använda kvarg istället för creme fraiche så sänks både fetthalten och energimängden från en traditionell potatissallad, detta trots att jag valt att behålla majonnäsen. En hemslagen majonnäs bidrar i sin tur med goda fettsyror från både äggula och rapsolja, plus att du slipper både konserveringsmedel och stabiliseringmedel! Helt enkelt en liten förändring som bidrar med mycket gott, samtidigt som smaken är gudomlig! 
 
Min tanke med detta var i alla fall att sätta igång även era tankar kring vad hälsosam mat står för i era ögon. Kanske så har ni samma tanke som min arbetskamrat? Eller någon kanske känner sig kluven precis som jag även gjort många gånger. Hur som helst så får ni mer än gärna skriva ner ett par rader i kommentarsfältet och dela med er av era tankar och åsikter kring ämnet! 
 
    
Visa fler inlägg