Matens betydelse

I samband med det nya årets början har säkert ett flertal av oss satt upp något slags mål relaterat till kost och hälsa i allmänhet. Felet många gör är dock att gå ut alldeles för hårt i början för att sedan tröttna efter någon/några veckor. Ett fenomen som inte bara existerar i träningsvärlden utan visar sig även ofta inom kategorin kost. Jag har själv gått igenom detta ett antal gånger, när den överspelta entusiasmen efter resultat börjar sina och de nya beteendena sakta men säkert ersätts av gamla vanor. Man blir helt enkelt så uppslukad av att nå sina mål eller ta sig framåt att man glömmer bort att njuta av nuet. Det är här balansen kommer in. Att hitta den där fungerande kombinationen av träning, mat, jobb, familj, socialt umgänge och livets andra goda ting.
Rent kostmässigt är det viktigt att fokusera på näringen i maten och att lyssna på sin kropp. För att kroppen ska fungera som bäst krävs främst två saker, nämligen att vi når upp till våra energibehov och att vi får i oss tillräckligt med näring. Begreppen energi och näring kan vara svåra att skilja på för den som inte studerat inom ämnet men kort och gott kan man säga att energi är det vi i vardagligt tal kallar kalorier (kilokalori om man ska vara mer korrekt) medan näring står för alla de näringsämnen kroppen behöver (protein, fett, kolhydrater, vitaminer, mineraler, antioxidanter). Livsmedel kan emellertid innehålla mycket energi men väldigt lite näring, vilket gör att om man endast, eller mestadels, intar dessa under en längre tid så får inte kroppen i sig tillräckligt med näring för att alla processer i kroppen ska fungera även om man fyller sitt energibehov. En fördel med näringstäta livsmedel är att de ofta inte innehåller så mycket energi, vilket gör att man kan äta större mängder utan att riskera att äta för mycket. Exempel på näringstäta livsmedel är grönsaker, potatis, fisk och fågel. Det gäller dock att finna en balans även här, speciellt om man tränar mycket eller har ett aktivt jobb. Numera blir det nämligen vanligare och vanligare att folk äter "för nyttigt", vilket i sin enkelhet betyder att de bara äter näringstäta/energisnåla livsmedel vilket kan bidra till att de inte får i sig tillräckligt med energi även om livsmedlena i sig är nyttiga på alla sett och vis! Jag vill alltså slå ett slag för att äta en varierad kost, oavsett vad man har för mål och visioner. En blandad kost som skänker både energi, färg, smaksensationer och lagom mättnad, allt för att just du ska orka med det där livspusslet! En kost där du känner att du inte offrar något men samtidigt ger störst plats åt de livsmedel som gör din kropp funktionell, energisk och stark. 
Jag hoppas att jag inte förvirrat er allt för mycket med denna text men jag tycker att detta är några tankar man bör bära med sig, oavsett om man vill förändra sin livsstil, få bättre träningsresultat eller om man trivs bra i sitt nuvarande läge. En hållbar kosthållning är en av de bästa investeringarna du kan göra för din hälsa både på det korta och det långa loppet och det är just det jag har med mening att visa med recepten och tankarna som dyker upp här på bloggen. Ingenting är förbjudet men fokus ligger på kombinationer och fördelning, allt för att optimera chanserna för såväl fysisk som psykisk hälsa!
 
Dyker det upp frågor eller funderingar så får ni gärna maila mig på smaklokarna@hotmail.com !