Chiasylt med rabarber, hallon & kardemumma

Hur många har fredagsfeeling? Ni som har det hoppas jag njuter till fullo. Här hemma är det precis som vilken dag som helst, då detta är min 8e dag hemma från jobbet med en förbannat envis förkylning som snart gör mig tokig. Som tur är så känns det som om det går åt rätt håll äntligen, nu är det "bara" den attackerande rethostan och snuvan kvar men jag har åtminstone blivit av med febern och fått rösten tillbaka. 
 
För att inte få liggsår av alla timmarna som spenderats i sängen och soffan den senaste veckan så passade jag på att ta reda på mina sista rabarber för iår innan kylan kommer och tar dem. När jag först fick för mig att jag skulle odla rabarber på min balkong så var det inte många som trodde på att det skulle gå, mestadels på grund av den långa roten som rabarber har. Jag slog dock dövörat till och tänkte att det var värt ett försök, vilket det också var! En hög kruka, en jäkla massa ekologisk jord, ekologisk växtnäring, vatten och lite kärlek var allt som krävdes för att min lilla planta skulle växa så det knakade. Så nu hoppas jag bara på att den vill överleva vintern så att vi kan få njuta av egenodlade rabarber även nästa sommar.
Jag funderade först på att frysa in dem för att kunna ta fram för en spontan paj när suget kryper sig på men jag ändrade mig relativt snart då jag insåg att vår sylt var slut när jag skulle till och göra gröt till lunch. Så istället för att frysas ner så puttrade jag samman en snabb och näringsrik chiasylt med rabarber, hallon och en uns av kardemumma! Att använda chiafrön i sylt är både gott och smidigt, plus att det höjer syltens näringsvärde till det bättre. Sylten är endast sötad med några skedar agave, vilket gör att den känns frsk och fräsch i jämförelse med de sockeröverösta sylterna man kan hitta i affären.
 
Eftersom mina smaklökar gått och gömt sig tack vare förkylningen så gick jag på känsla vid tillagningen och lät sedan min sambo vara smaktestare när han kom hem från jobbet. Han gav sylten högsta betyg och för mig räcker det gott och väl för att jag sk vilja dela med mig av receptet till er. 
       Chiasylt m. rabarber, hallon & kardemumma       1 burk
130 g rabarber
250 g frysta hallon
3 msk agave
vatten
1 knivsudd kardemumma
1/3-1/2 dl chiafrön
  • Skär av blasten och skölj rabarberna. Dela dem i mindre bitar och lägg i en kastrull. Fyll på med vatten så att rabarberna precis täcks. Tillsätt 3 msk agave i vattnet.
  • Låt rabarbervattnet koka upp på under lätt omrörning. När vattnet väl kokar, sänk värmen och låt rabarberna småputtra ca 5 minuter innan du tillsätter hallonen. Rör i katrullen tills hallonen smält samman med rabarberna och tillsätt då kardemumman. 
  • Låt småputtra 10-15 min och smak av med eventuellt mer kardemumma. Dra åt sidan och låt svalna.
  • Tillsätt chiafrön (1/2 dl om du föredrar en fastare sylt) och rör om ordentligt. Häll upp på en välrengjord burk och ställ in i kylskåpet. Låt stå kallt minst 2 timmar och rör om någon gång under tiden. 
  • Förvara i kylen. Sylten håller ca 1 vecka men är allra godast första och andra dagen. 
 
Så om ni också har lite rabarber till övers så kan jag varmt rekommendera att koka ihop denna till helgens pannkaksbrunch eller att ringla över filen/kvargen/gröten. 
 
Ha en fin fredag!